Cabri Geometry
Written by Αικατερίνη Συμφέρη on 21/09/2022
Το Cabri Geometry, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1988 σε ένα συνέδριο στη Βουδαπέστη, υπήρξε το πρώτο παράδειγμα λογισμικού δυναμικής Γεωμετρίας, ενώ σήμερα, βρίσκονται σε σχολική χρήση περίπου 70 τέτοια λογισμικά, αν και τα περισσότερα από αυτά είναι κλώνοι αρχικών Δυναμικών Περιβαλλόντων, τα οποία είναι λιγότερα από δέκα.
Το αλληλεπιδραστικό λογισμικό Cabri Geometry II εξελληνίστηκε την προηγούμενη δεκαετία και διανεμήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, για χρήση στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το φιλικό και εύχρηστο αυτό λογισμικό διαθέτει πλησμονή εργαλείων και λειτουργιών για την πραγματοποίηση διάφορων και ποικίλων αλληλεπιδραστικών γεωμετρικών κατασκευών και δραστηριοτήτων, τα οποία διαδραματίζουν το ρόλο των διαμεσολαβητών, εν είδει νοητικής σκαλωσιάς, μεταξύ των γεωμετρικών εννοιών που ενσωματώνουν και των μαθητών.
Το Cabri είναι εύκολο να μαθευτεί. Μέσα σε πολύ λίγο χρόνο, όλοι οι μαθητές εξοικειώνονται με πολλά από τα μενού και τις λειτουργίες του λογισμικού και σταδιακά ανεξαρτητοποιούνται.
Αυτή η εγγενής φιλικότητα προς το μαθητή είναι πολύ σημαντική, δεδομένου ότι όλα τα εργαλεία, ακόμη και τα παραδοσιακά όπως ο χάρακας και ο διαβήτης ή ακόμα και το τετραγωνισμένο χαρτί δεν είναι αυτομάτως διαχειρίσιμα, αφού απαιτείται να προηγηθούν διδακτικές παρεμβάσεις, όσον αφορά στη σωστή χρήση τους.
Μάλιστα, το Cabri επιτρέπει και τη μελέτη γεωμετρικών εννοιών και σχημάτων από πολύ στοιχειώδεις μαθησιακές αφετηρίες, πλεονέκτημα που πιστώνεται, βέβαια, και σε όλες σχεδόν τις ψηφιακές υποβοηθήσεις, κατά τη μελέτη της Γεωμετρίας.
Για όλες αυτές τις παραπάνω διαλαμβανόμενες αρετές του λογισμικού, αλλά και για την πλούσια χρωματική του παλέτα, την άμεση ανταποκρισιμότητα, την προσαρμοστικότητα, αλλά και τη δυνατότητα ενεργοποίησης των εντολών του με τη χρησιμοποίηση ενός μόνο χεριού, αποφασίστηκε η αναβάθμισή του σε γνωστικό, διαμεσολαβητικό εργαλείο, σε μαθητές ενός Ειδικού σχολείου σε μια μεγάλη πόλη της Δυτικής Ελλάδας. Πρότερες επαφές μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες με λογισμικά Δυναμικής γεωμετρίας δεν έχουν μέχρι τώρα καταγραφεί.