Κωνσταντίνα Δαυλίτη & Αινείας Άλυ-Νουρ Ποντίκης: Μιλούν για τις «Δούλες», του Ζαν Ζενέ και τη συμμετοχή τους στους «Disarters».

Written by on 19/01/2025

image_print

Με αφορμή την παράσταση “Οι Δούλες” του Ζαν Ζενέ, στο Θέατρο Arroyo, Ο ​​​​​​Αινείας Άλυ-Νουρ Ποντίκης και η Κωνσταντίνα Δαυλίτη, μοιράζονται στο Γιώργο Μαλέκα και το cityvibes.gr τις σκέψεις τους σχετικά με το θεατρικό δράμα του Γάλλου Λογοτέχνη, αλλά και τη συνεργασία τους ως μέλη της ομάδας «Disarters»:

1) Ποια στοιχεία του έργου θεωρείτε ότι παραμένουν επίκαιρα στη σημερινή εποχή; Πώς αυτό αποδίδεται επι σκηνής;

Αινείας: Το έργο «Οι Δούλες» του Ζαν Ζενέ, παρά το γεγονός ότι γράφτηκε το 1947, συνεχίζει να διατηρεί την επικαιρότητα του, κυρίως λόγω των θεμάτων που πραγματεύεται, όπως η εξουσία, η κοινωνική τάξη, η καταπίεση, η ταυτότητα και η σχέση κυρίαρχου και καταπιεσμένου. Σήμερα, οι κοινωνικές ανισότητες και οι διακρίσεις παραμένουν έντονα παρούσες, και η αναπαράσταση της καταπίεσης από τις εξουσιαστικές δομές στον κόσμο των δούλων και των κυριών είναι εξαιρετικά σχετική. Η υποταγή και η υποτίμηση των κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων και η ανάγκη για εξουσία, επιβεβαίωση και αναγνώριση παραμένουν κεντρικά ζητήματα στον σύγχρονο κόσμο. Η πάλη για την αναγνώριση και την προσωπική αξία των δούλων, που στην περίπτωση του έργου αποτυπώνεται με την εξωτερική εμφάνιση και τις τελετουργίες τους, αναδεικνύει τις ανησυχίες για την προσωπική ταυτότητα και την κοινωνική θέση, θέματα που είναι εξαιρετικά επίκαιρα. Στη σύγχρονη εποχή, αυτό μπορεί να παραλληλιστεί με τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, την κουλτούρα των social media και την εμμονή με την εικόνα και τη δημόσια αναγνώριση.
Όσον αφορά την παράσταση αυτό αποδίδεται πρωτίστως με την έντονη σωματικότητα και εκφραστικότητα των ηθοποιών που τονίζουν τη σύγκρουση εξουσίας και υποταγής. Αυτό συνοδεύεται από τον σκηνικό καμβά και τα φωτιστικά εφέ που έχει επιλέξει η σκηνοθέτης τα οποία ενισχύουν την ένταση και την εσωτερική πάλη των χαρακτήρων.


Κωνσταντίνα: Θα σταθώ στο βασικό θέμα του έργου μας, το οποίο είναι το ταξικό ζήτημα. Οι δυο αδερφές, ούσες δούλες, βρίσκονται στο κατώτερο κοινωνικά στρώμα σε σχέση με την κυρία τους, που είναι στο ανώτατο κοινωνικά στρώμα, είναι το πρόσωπο της εξουσίας. Πιο συγκεκριμενα τα δυο αυτά κορίτσια δίνουν μια μάχη να ανέλθουν και να γίνουν η κυρια, ώστε να μπορέσουν να υπάρξουν. Με την σκηνοθετική μάτια της κυρίας Μελεμέ δώσαμε μεγαλύτερη έμφαση στο παιχνίδι, έτσι λοιπόν η θεατρική σκηνή μετατρέπεται σε αρένα μάχης/επιβίωσης όπου οι δυο αδερφές παίζοντας το παιχνίδι τους όπου παριστάνουν την κυρία, αποκτούν φωνή, επαναστατούν.

2) Ο Ζενέ εμπνεύστηκε το έργο από το διαβόητο έγκλημα των αδελφών Παπέν. Πώς αυτή η πραγματική ιστορία επηρέασε την ερμηνεία σας και την κατανόηση των χαρακτήρων;

Κωνσταντίνα: Από την πρώτη στιγμή ήρθαμε σε επαφή με την ιστορία των αδερφών Παπέν. Οι περισσότεροι σουρεαλιστές τότε επηρεάστηκαν από αυτή την ιστορία , καθώς επίσης και ο Ζενέ. Θεωρώ πολύ ενδιαφέρον το ότι η σουρεαλιστική βάση του έργο μας άπτεται της πραγματικότητας. Προσωπικά η ιστορία τους με βοήθησε να κατανοήσω ότι η Κλαίρη και η Σολανζ είναι κακοποιημένα πλάσματα, όπως η Κριστίν και η Λέα. Ο τρόπος που θα αμυνθεί ένα κακοποιημένο άτομο, που δεν έχει μάθει στην αγάπη και την φροντίδα, είναι να επαναλάβει τις πράξεις επίθεσης που έχει δεχτεί προς τον εαυτό του και προς τους άλλους. Έτσι, λοιπόν, τα δυο πρόσωπα υποκύπτουν στα ζωώδη τους ένστικτα για να επιβιώσουν.

Αινείας: Η πραγματική ιστορία των αδελφών Παπέν, που σκότωσαν τη μητέρα και τη κόρη του σπιτιού, επηρεάζει έντονα την κατανόηση των χαρακτήρων στο έργο του Ζενέ. Το έγκλημα αυτό, που είχε χαρακτηριστικά ακραίας συναισθηματικής φόρτισης και ψυχολογικής έντασης, προσφέρει ένα ισχυρό υπόβαθρο για την ερμηνεία των δύο δούλων στο έργο.
Αυτό το ιστορικό γεγονός ενισχύει την αίσθηση της έντονης συναισθηματικής σύγκρουσης που χαρακτηρίζει τους χαρακτήρες, καθώς και την αμφιθυμία τους απέναντι στην εξουσία και την υποταγή. Η σχέση των αδελφών Παπέν, γεμάτη από ένταση και ψυχική διαταραχή, αποτυπώνεται στη δυναμική μεταξύ των δούλων, που προσπαθούν να υπερβούν τους περιορισμούς που τους έχει επιβάλλει η κοινωνία και οι σχέσεις εξουσίας. Το έγκλημα και η ψυχολογική ένταση των αδελφών Παπέν προσδίδουν βάθος στην κατανόηση της ψυχολογίας των ηρωίδων του Ζενέ, τονίζοντας τη σφοδρότητα της εσωτερικής τους πάλης και την ανάγκη για εξουσία και ελευθερία.

3) Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της ελευθερίας μέσα από το έργο του Ζενέ, δεδομένων των περιορισμών και των κοινωνικών ρόλων που επιβάλλονται στους χαρακτήρες;

Αινείας: Στο έργο του Ζενέ, η ελευθερία δεν είναι απλώς η δυνατότητα να κάνεις ό,τι θέλεις χωρίς περιορισμούς. Αντίθετα, οι χαρακτήρες του είναι συχνά παγιδευμένοι σε κοινωνικούς ρόλους και καταστάσεις που τους περιορίζουν. Παρ’ όλα αυτά, προσπαθούν να διεκδικήσουν την ελευθερία τους με τον τρόπο τους, συχνά μέσα από την παρανομία, την αντίσταση ή την απόρριψη των κοινωνικών κανόνων. Για τον Ζενέ, η ελευθερία είναι περισσότερο η άρνηση των περιορισμών που επιβάλλει η κοινωνία και η δημιουργία μιας νέας ταυτότητας, ακόμα κι αν αυτή είναι περιθωριακή ή ανεύθυνη.

Κωνσταντίνα: Όπως είπαμε στο έργο κυριαρχεί το ζήτημα των τάξεων. Ο Ζενέ επινοεί το κρυφό παιχνίδι των δυο δουλών μέσα στο οποίο είναι ελεύθερες να κάνουν, να πουν και να φανταστούν ό,τι θέλουν, κάτι που στην πραγματική τους ζωή δεν μπορεί να συμβεί. Μάλιστα μονόδρομος προς την ελευθερία είναι ο θάνατος.

Θαυμάζω κάθε φορά την ευρηματικότητα και την ματιά της (σ.σ. της Λίλλυ Μελεμέ – σκηνοθέτιδος) που εξάπτουν την φαντασία. Έχει το ταλέντο να φτιάχνει όμορφες εικόνες και να βοηθά τον ηθοποιό να κάνει μια ουσιαστική βουτιά στους χαρακτήρες.

Κωνσταντίνα Δαυλίτη

4) Πώς κυλάει η συνεργασία μεταξύ σας αλλά και με τη σκηνοθέτη του ξακουστού “ANNA – X” τη σεζόν 2024 – 2025;

Κωνσταντίνα: Έχω την χαρά να συνεργάζομαι με τους συμφοιτητές μου. Αυτό για μένα είναι πολύ θετικό καθώς γνωρίζουμε πολύ καλά ο ένας τον άλλον, τα καλά και τα στραβά που λέμε. Οπότε και εντάσεις να υπάρχουν το επόμενο λεπτό έχουμε ξαναβρεί τις ισορροπίες μας εφόσον έχουμε κοινούς κώδικες, τόσο σαν καλλιτέχνες όσο και σαν άνθρωποι. Αυτό δεν θα μπορούσε να συμβει αν δεν μας έδινε την ευκαιρία η κυρία Μελεμέ, καθώς υπήρξε μέντορας μας στην σχολή. Οφείλουμε να πούμε όλοι ένα μεγάλο ευχαριστώ αφού ήταν κοντα μας σταθερά και καθόλη την διάρκεια της διαδικασίας και των προβών παρα την πίεση του χρόνου. Κάτι που δεν είναι καθόλου δεδομένο. Θαυμάζω κάθε φορά την ευρηματικότητα και την μάτια της που εξάπτουν την φαντασία. Έχει το ταλέντο να φτιάχνει όμορφες εικόνες και να βοηθά τον ηθοποιό να κάνει μια ουσιαστική βουτιά στους χαρακτήρες.

Αινείας: Με την ομάδα έχουμε άρτια συνεργασία. Ήμασταν ήδη τρία χρόνια μαζί στην Δραματική Σχολή και γνωρίζουμε πολύ καλά ο ένας τον άλλον.
Αυτά που μας χαρακτηρίζουν είναι η πολύ καλή χημεία και η ομαδικότητα που έχουμε, τα οποία συνοδεύονται από την εργατικότητα και την ορμητικότητα μας.
Όσο αφορά τη Λίλλυ Μελεμέ ο,τι και να πω είναι λίγο. Υπήρξε δασκάλα μου στο τελευταίο έτος της Δραματικής σχολής και νιώθω ευλογημένος που βρέθηκα στον δρόμο της στα πρώτα μου επαγγελματικά βήματα. Είναι ένας ευγενής άνθρωπος που ακούει τους ηθοποιούς του και που η αισθητική είναι κάτι που πηγάζει από μέσα της. Με τις στοχευμένες και λεπτομερείς οδηγίες της προστατεύει και αναδεικνύει τόσο το υποκριτικό όσο και το εικαστικό κομμάτι. Πραγματικά νιώθω τυχερός που οι δρόμοι μας συναντήθηκαν και ελπίζω να αξιωθώ ώστε κάποια στιγμή να ξανά σμίξουμε.

Σας ευχαριστώ πολύ Αινεία & Κωνσταντίνα και εύχομαι καλή επιτυχία στα επόμενά σας βήματα!
Επιμέλεια Συνέντευξης: Γιώργος Μαλέκας

image_print

CityVibes.gr

Read, Listen, Feel

Current track

Title

Artist


Upcoming

Smash or Pass it

Γιατί δε μελετάτε;

20:00 21:59
















Upcoming

Smash or Pass it

Γιατί δε μελετάτε;

20:00 21:59