Κοινότητες Δημιουργίας: Συμμετοχή και πρωτοβουλία στις θεσμικές συλλογικότητες: Κοινωνία, εκπαίδευση, πολιτική διαβούλευση
Written by Αικατερίνη Συμφέρη on 24/05/2025
Το 11ο Επιστημονικό Συνέδριο του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών (ΙΑΚΕ), πραγματοποιήθηκε από τις 8 έως τις 11 Μαΐου 2025 στο Ηράκλειο Κρήτης, εστιάζει στις πολυεπίπεδες σχέσεις μεταξύ της παιδείας, της κοινωνίας των πολιτών και των δημόσιων πολιτικών. Με βασική θεματική τις κοινότητες δημιουργίας, τη δημιουργική συμμετοχή και τη συμμετοχική πρωτοβουλία, το συνέδριο προσφέρει ένα δυναμικό πλαίσιο διαλόγου για τις συνεργατικές πρακτικές που προκύπτουν από τη σύμπραξη εκπαιδευτικών, ερευνητών, πολιτών, φορέων και θεσμών.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη διεπιστημονική προσέγγιση των δημιουργικών κοινοτήτων ως συλλογικών μορφών δράσης που συμβάλλουν στην παραγωγή κοινωνικής και πολιτιστικής καινοτομίας, στην ενίσχυση της συμμετοχής και στη διαμόρφωση νέων μορφών κοινωνικού κεφαλαίου. Το συνέδριο φιλοξενεί εισηγήσεις που αναδεικνύουν τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την πολιτική συμμετοχή, τον ρόλο της κοινωνίας των πολιτών και της πολιτειακής παιδείας, καθώς και τις δυνατότητες που προσφέρει η αξιοποίηση της τέχνης και των νέων τεχνολογιών – συμπεριλαμβανομένης της τεχνητής νοημοσύνης και της ψηφιακής διακυβέρνησης – στην ενίσχυση της συμπερίληψης και της δημιουργικής δράσης.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συνέδριο, είναι προσβάσιμες στο διαδίκτυο στην ιστοσελίδα: https://www.iake.gr/, https://www.iake.gr/synedria/11o-diethnes-epistimoniko-synedrio/, https://www.youtube.com/@iakecrete, καθώς και το πρόγραμμα του διεθνούς συνεδρίου.
Ιδιαίτερη τιμή και αναγνώριση επεφύλαξε η επιστημονική κοινότητα στην εισηγήτρια του συνεδρίου Κατερίνα Συμφέρη, καθώς της απονεμήθηκε διττή βράβευση για το ερευνητικό της έργο, το οποίο αναπτύχθηκε μέσα από δύο αυτοτελείς, αλλά θεματικά συνεκτικές μελέτες. Η βράβευση αυτή συνιστά έμπρακτη επιβεβαίωση της ποιότητας, της επιστημονικής εγκυρότητας και της κοινωνικής απήχησης του έργου της. Οι δύο μελέτες, οι οποίες προσεγγίζουν με καινοτόμο τρόπο ζητήματα που άπτονται των δημιουργικών κοινοτήτων, της συμμετοχικής δράσης και της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με τις νέες μορφές πολιτικής και κοινωνικής εμπλοκής, ξεχώρισαν για τη μεθοδολογική τους αρτιότητα, τον αναλυτικό τους βάθος και τη συμβολή τους στον διεπιστημονικό διάλογο. Η διπλή αυτή διάκριση ενισχύει περαιτέρω τη σημασία της έρευνας αυτής στο ευρύτερο πλαίσιο των κοινωνικών επιστημών και υπογραμμίζει τη δυναμική των σύγχρονων θεωρητικών και πρακτικών προσεγγίσεων σε ζητήματα πολιτισμικής συμμετοχής και συλλογικής δημιουργίας.
Ακολουθούν συνοπτικά οι δυο εισηγήσεις της Κατερίνας Συμφέρη, καθώς και φωτογραφικό υλικό.
Τίτλος εισήγησης:
«Η θρησκεία και ο πολιτισμός ως παράγοντες κοινωνικής συνοχής: η αλληλεπίδραση πνευματικότητας, εκπαιδευτικής δράσης και πολιτισμικής ταυτότητας στην δημιουργία κοινωνικών δεσμών και προώθηση κοινών στόχων»
Η μελέτη διερευνά τον ρόλο της θρησκείας και του πολιτισμού στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, μέσα από την αλληλεπίδραση πνευματικότητας, εκπαίδευσης και πολιτισμικής ταυτότητας. Αναλύονται παραδείγματα από διαφορετικές θρησκευτικές παραδόσεις (Ορθοδοξία, Ισλάμ, Ινδουισμός, Σίντο, Σκανδιναβικός Προτεσταντισμός), αναδεικνύοντας τη συμβολή των θρησκευτικών κοινοτήτων στη διαμόρφωση κοινών αξιών, στην υποστήριξη ευάλωτων ομάδων και στην προώθηση της αλληλεγγύης και της συμπερίληψης. Η θρησκευτική και πολιτισμική δράση προβάλλεται ως βασικός πυλώνας κοινωνικής συνοχής και συλλογικής προόδου, εντός και εκτός της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Τίτλος εισήγησης:
«Πολυτροπικές προσεγγίσεις της ιταλικής γλώσσας ως εργαλείο δημιουργικότητας και προγραμματισμού στις εκπαιδευτικές κοινότητες του 21ου αιώνα»
Η παρούσα εισήγηση διερευνά τις πολυτροπικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της ιταλικής ως ξένης γλώσσας, αναδεικνύοντας τη συμβολή τους στην καλλιέργεια του πολυγραμματισμού και της δημιουργικής έκφρασης στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών κοινοτήτων του 21ου αιώνα. Μέσω της διαθεματικής ενσωμάτωσης γλωσσικού, πολιτισμικού, οπτικού και ψηφιακού γραμματισμού, προτείνεται η αξιοποίηση αυθεντικών πολιτισμικών κειμένων – όπως λογοτεχνικά έργα (π.χ. Boccaccio), ταινίες (La Grande Bellezza), μουσικά κομμάτια (Nel blu dipinto di blu), καθώς και πολυτροπικών μέσων (Podcasts, Blogs, Vlogs). Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε ψηφιακά εργαλεία όπως το Padlet, οι εφαρμογές επαυξημένης πραγματικότητας (AR) και τα κοινωνικά δίκτυα (Instagram, TikTok), τα οποία αξιοποιούνται για την ενίσχυση της πολιτισμικής ενσυναίσθησης και της βιωματικής μάθησης. Παράλληλα, παρουσιάζονται πρακτικά παραδείγματα από την εφαρμογή ευρωπαϊκών προγραμμάτων (Erasmus+, eTwinning), τα οποία ενισχύουν τη διαπολιτισμική συνεργασία και τον μαθητοκεντρικό σχεδιασμό. Κλείνοντας, προτείνονται διδακτικές δραστηριότητες, όπως η δημιουργία πολυτροπικών ιστοριών και η κριτική ανάλυση ιταλικών ταινιών μέσω διαδραστικών εργαλείων, που συμβάλλουν στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, διαπολιτισμικής κατανόησης και πολιτισμικής ταυτότητας μέσα από τη χρήση της ιταλικής γλώσσας.






