Εκπαίδευση και Ανθεκτικότητα
Written by Αικατερίνη Συμφέρη on 20/09/2025
Η τεχνολογική πρόοδος, οι κοινωνικές ανατροπές και οι περιβαλλοντικές προκλήσεις απαιτούν από τους νέους να είναι ανθεκτικοί και προσαρμοστικοί, ώστε να επιβιώσουν και να ευδοκιμήσουν σε έναν μεταβαλλόμενο κόσμο (Cohen & Vandell, 2006). Η εκπαίδευση, επομένως, δεν πρέπει να επικεντρώνεται μόνο στη μεταφορά γνώσης, αλλά και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων που θα επιτρέψουν στους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις προκλήσεις και τις αβεβαιότητες του μέλλοντος (Grotberg, 1995). Η ανθεκτικότητα αναφέρεται στην ικανότητα ενός ατόμου να ανακάμψει από δύσκολες καταστάσεις ή να προσαρμοστεί σε αλλαγές και πιέσεις χωρίς να χάνει την ψυχική του ισορροπία (Masten, 2014).
Στην εκπαίδευση, η ανθεκτικότητα δεν αφορά μόνο την ικανότητα του μαθητή να ξεπερνά αποτυχίες, αλλά και τη δυνατότητα να προσαρμόζεται σε νέες συνθήκες, να συνεργάζεται και να βρίσκει λύσεις σε σύνθετα προβλήματα. Η ανάπτυξη αυτών των ικανοτήτων πρέπει να είναι κεντρικός στόχος της σύγχρονης εκπαιδευτικής πρακτικής.
Ανθεκτικότητα και Εκπαίδευση
- Συναισθηματική Στήριξη και Υποστήριξη της Ψυχικής Υγείας
Ο συναισθηματικός παράγοντας παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη ανθεκτικότητας. Σχολεία που προσφέρουν ένα υποστηρικτικό περιβάλλον, όπου οι μαθητές νιώθουν ασφαλείς και εκτιμημένοι, είναι πιο ικανοί να καλλιεργήσουν ανθεκτικότητα (Werner & Smith, 2001). - Δημιουργία Στρατηγικών Επίλυσης Προβλημάτων
Η εκπαίδευση πρέπει να ενισχύει τις στρατηγικές επίλυσης προβλημάτων, βοηθώντας τους μαθητές να αναπτύξουν τον ικανό να σκέφτονται κριτικά και να αναλύουν καταστάσεις με σύνθετο χαρακτήρα (Zins & Elias, 2007). - Προσαρμοστικότητα και Δημιουργικότητα
Στην εκπαίδευση, η ανάπτυξη της προσαρμοστικότητας και της δημιουργικότητας είναι κρίσιμη για την ανθεκτικότητα των μαθητών, καθώς επιτρέπει στους μαθητές να προσαρμόζονται σε νέες καταστάσεις και να αναπτύσσουν καινοτόμες λύσεις (Dweck, 2006).
Πρακτικές
- Στρατηγικές Μαθησιακής Υποστήριξης και Ανάπτυξης Αυτοεκτίμησης
Στρατηγικές όπως η συνεργατική μάθηση και η ανατροφοδότηση με θετική ενίσχυση συμβάλλουν στην ενίσχυση της αυτοεκτίμησης των μαθητών και στη δημιουργία ενός υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος (Pianta, 2011). - Ανάπτυξη Κοινωνικών και Συναισθηματικών Δεξιοτήτων
Η ενσωμάτωση κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων (SEL) στο σχολικό πρόγραμμα ενισχύει την ικανότητα των μαθητών να διαχειρίζονται τις συναισθηματικές τους αντιδράσεις και να οικοδομούν υγιείς σχέσεις, βασισμένες στην εμπιστοσύνη και την ενσυναίσθηση (Elias et al., 1997). - Καλλιέργεια Συνεχιζόμενης Μάθησης και Προσωπικής Ανάπτυξης
Η συνεχής ανάπτυξη και η ενίσχυση της ικανότητας μάθησης καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής προετοιμάζει τους μαθητές να αντιμετωπίσουν νέες προκλήσεις και να προσαρμοστούν σε έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο (Schunk, 2012).
Προκλήσεις
Παρά τα οφέλη της, η ενσωμάτωση στρατηγικών για την καλλιέργεια ανθεκτικότητας στην εκπαίδευση ενδέχεται να συναντήσει δυσκολίες, όπως:
- Περιορισμένοι πόροι: Σε πολλά σχολεία, οι πόροι για την εφαρμογή προγραμμάτων συναισθηματικής και κοινωνικής υποστήριξης είναι περιορισμένοι.
- Διαφορετικότητα και ανισότητες: Η ανθεκτικότητα μπορεί να αναπτυχθεί με διαφορετικούς ρυθμούς ανάλογα με τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες και το υποστηρικτικό περιβάλλον του μαθητή (Masten, 2001).
- Ελλιπής εκπαίδευση των δασκάλων: Οι δάσκαλοι συχνά δεν είναι εκπαιδευμένοι στην αναγνώριση των συναισθηματικών αναγκών των μαθητών και στην παροχή της κατάλληλης υποστήριξης.
Η ανθεκτικότητα είναι ένας κρίσιμος παράγοντας για την προετοιμασία των μαθητών για τις προκλήσεις ενός μεταβαλλόμενου κόσμου. Μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία, οι μαθητές πρέπει να αναπτύξουν συναισθηματική ανθεκτικότητα, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και προσαρμοστικότητα. Η δημιουργία ενός υποστηρικτικού μαθησιακού περιβάλλοντος και η ενσωμάτωση στρατηγικών κοινωνικής και συναισθηματικής υποστήριξης είναι κλειδί για την ενίσχυση αυτών των ικανοτήτων.
- Cohen, J., & Vandell, D. L. (2006). Socio-emotional development in the context of school: Implications for resilience. In M. Rutter (Ed.), Developmental psychopathology: Vol. 2. Developmental neuroscience (pp. 538-563). Wiley.
- Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.
- Elias, M. J., Zins, J. E., Graczyk, P. A., & Weissberg, R. P. (1997). Promoting social and emotional learning: Guidelines for educators. Association for Supervision and Curriculum Development (ASCD).
- Grotberg, E. H. (1995). A guide to promoting resilience in children: Strengthening the human spirit. Bernard Van Leer Foundation.
- Masten, A. S. (2001). Ordinary magic: Resilience processes in development. American Psychologist, 56(3), 227-238.
- Masten, A. S. (2014). Global perspectives on resilience in children and youth. Springer.
- Pianta, R. C. (2011). Teacher–child relationships and the development of affective and cognitive outcomes in early childhood. In J. L. Meece & J. S. Eccles (Eds.), Handbook of research on schools, schooling, and human development (pp. 249-268). Routledge.
- Schunk, D. H. (2012). Learning theories: An educational perspective (6th ed.). Pearson.
- Werner, E. E., & Smith, R. S. (2001). Vulnerable but invincible: High-risk children from birth to adulthood. Society for Research in Child Development.
- Zins, J. E., & Elias, M. J. (2007). Social and emotional learning: Promoting the development of all students. Journal of Educational and Psychological Consultation, 17(1), 1-20.