Φως Λευκό Σταθερό: Η διαδρομή προς την κάθαρση
Written by Μιχάλης Ιωαννίδης on 06/12/2023
O διακεκριµένος γιατρός Νικόλας Αρικιάν αποδέχεται πως οι ευκαιρίες για να βρει την ευτυχία αναλώθηκαν στο παρελθόν όπου και αποφασίζει να ζήσει, αποτραβηγµένος «στην κορυφή του βουνού που είχε δεχτεί στο πελώριο βραχώδες σώµα τ’ αποµεινάρια της πολυκύµαντης ύπαρξής του». Μεταξύ ενός παρόντος βυθισµένου στην αποµόνωση που του υπενθυµίζει αδιάκοπα και βασανιστικά τα περασµένα και ενός µέλλοντος που του έχει γυρίσει την πλάτη, µια φωνή –«… το άθροισµα των φωνών όλων των ανθρώπων που είχαν περάσει από τη ζωή του»– τον οδηγεί στην κατασκευή ενός απαράµιλλου κεριού, µίας λαµπάδας που θα τον συνδέσει µε το αόρατο, µε τους µεταστάντες, τους φλόγινους ζωντανούς.
Λίγο πιο µακριά, στο µικρό παραθαλάσσιο τουριστικό θέρετρο, η αδάµαστη κόρη του φαροφύλακα ζωντανεύει κάθε βράδυ την λάµπα του φάρου. Με τις σταθερές λευκές της δέσµες, η Μάρθα θα αποπειραθεί να γλυτώσει τον Αλέξανδρο Τόµσον, έναν δηµοσιογράφο που κινδυνεύει από υπαρξιακό ναυάγιο.
Ποιος από τους τρείς θα σωθεί και ποιος θα χαθεί θα το καθορίσει το φως.
Ένα ψυχολογικό µυθιστόρηµα που πραγµατεύεται την αιώνια µάχη του φωτός µε το σκοτάδι και αγγίζει µε ιδιαίτερο τρόπο τόσο τη σχέση του παρελθόντος µε το παρόν και το µέλλον, όσο των επιθυµιών, των πόθων και των φόβων µε την αλήθεια, επιχειρώντας να ρίξει το δικό του φως σε ερωτήµατα που γεννιούνται στα βάθη της σκέψης του κάθε ανθρώπου.
Αυτή είναι η περιγραφή του πρώτου βιβλίου του συγγραφέα, Θεόδωρου Κόλλια.
Ο Θεόδωρος Κόλλιας γεννήθηκε το 1971 στην Αθήνα και έδειξε νωρίς ιδιαίτερη κλίση στις τέχνες. Έφηβος ακόµη, συνεργάζεται µε τον εικαστικό Μιχάλη Κατζουράκη, ενώ παράλληλα σπουδάζει σχέδιο στη σχολή της Ιωάννας Οικονοµίδου. Το 1991 ξεκινάει τις σπουδές του στην ACADEMIE ROYALE DES BEAUX-ARTS στις Βρυξέλλες, µε κατεύθυνση διαφήµιση και επικοινωνιακή στρατηγική, ενώ παράλληλα φοιτά στην ACADEMIE CONSTANTIN MEUNIER, στο τµήµα Φωτογραφίας. Μετά από την υποτροφία που τον έφερε στο UNIVERSIDAD COMPLUTENSE στη Μαδρίτη, στα τµήµατα Φωτογραφίας και Σχεδίου, τελειώνει τις σπουδές του στη Γραφιστική και Οπτικοακουστική Επικοινωνία.
Θα διαµείνει στο Βέλγιο µέχρι το 2019, εργαζόµενος ως γραφίστας και φωτογράφος. Έκτοτε ζει στο Πήλιο, όπου αφιερώνει τον χρόνο του στη δηµιουργία, σε έναν µικρό ιδιωτικό ξενώνα και τη φύση.
Στο «μαγικό» Πήλιο έμελλε να είναι και η δική μου πρώτη γνωριμία με τον συγγραφέα, ως επισκέπτης του BLUE GREY Cottage. Του καθόλα «γοητευτικού» ξενώνα που διατηρεί στην κατοχή του στο χωριό των Σταγιατών. Ένα οίκημα επηρεασμένο από «καλλιτεχνικές ανησυχίες», εφάμιλλο της ομορφιάς που περιβάλλει το Βουνό των Κενταύρων από άκρη σ΄ άκρη.
O Συγγραφέας του Φως Λευκό Σταθερό μοιράζεται μαζί μας τις ιδέες και τα βιώματα που τον οδήγησαν στην έκδοση του πρώτου του βιβλίου!
Πώς επιλέξατε το κεντρικό θέμα του μυθιστορήματος και πως το αναπτύξατε μέσα από την πλοκή και τους χαρακτήρες;
«Πιστεύω πως το θέμα του μυθιστορήματος είναι εκείνο που με επέλεξε παρά το αντίστροφο. Η έμπνευση έρχεται από απόκρυφα μονοπάτια και απροειδοποίητα χτυπάει την πόρτα. Έτσι έγινε και με το Φως Λευκό Σταθερό, ήταν σαν ένα απαλό χτύπημα. Αν θα της ”άνοιγα” και θα την άφηνα να ”περάσει” το κατώφλι της ζωής μου είναι μια άλλη υπόθεση. Πάντως η σχέση με την ιδέα κάπως έτσι ξεκίνησε και μετά πήρε τον δρόμο της και εξελίχτηκε. Άλλωστε, έτσι γίνεται με όλες τις σχέσεις ή μεγαλώνουν ή φθίνουν. Έγινε ”φίλη”, έζησε εντός μου για αρκετό καιρό και σιγά σιγά αναπτύχθηκε, φτιάχνοντας έναν χωροχρόνο ξεχωριστό, ριζωμένο φυσικά στον δικό μας με κανόνες και όρους γνώριμους, αλλά συνάμα και φανταστικούς. Εκεί συλλήφθηκαν οι κύριοι ήρωες.»
Ποιες είναι οι σημαντικότερες ιδέες που θέλετε να μεταδώσετε στους αναγνώστες μέσα από το έργο σας;
«Η ικανότητα του ανθρώπου να ακούει, να διαχωρίζει και να εμπιστεύεται τη βαθιά εσωτερική του φωνή από αυτήν της λογικής ή του συναισθήματος και να πράττει αναλόγως. Καθώς και με ποιον τρόπο μπορεί να γίνει εφικτή η απόδραση από την εμμονική σχέση με το παρελθόν, το πένθος, το τραύμα ή τις ενοχές. Η δύναμη της φιλίας, της αγάπης της ανάλυσης και της αλήθειας και πως αυτές ασκούν καταλυτική επιρροή στην επίλυση και την ίαση.»
Πώς διαμορφώσατε τους χαρακτήρες σας και πως εξελίσσονται κατά τη διάρκεια της αφήγησης;
«Στο χαρτί πήραν σάρκα και οστά οι κύριοι χαρακτήρες, εκεί απέκτησαν ταυτότητα, αλλά και άλλοι, τους οποίους δεν είχα φανταστεί εξαρχής. Δημιούργησαν αυτούσια υπόσταση και φωνές και ενώ εξιστορούσα, στην ουσία ήταν αυτοί που με καθοδηγούσαν. Ήταν ένα είδος πολλαπλής προσωπικότητας, ένα είδος δημιουργικής διάσχισης που δεν εμπεριείχε φυσικά κανέναν κίνδυνο! Προσπάθησα να αναδείξω όσες περισσότερες πτυχές των προσωπικοτήτων τους επέτρεπε η ιστορία. Όπως και στην πραγματικότητα οι άνθρωποι δεν είμαστε το ένα ή το άλλο, κακοί ή καλοί, αρνητικοί ή θετικοί. Όπως καθετί οργανικό μεταβάλλεται, αναπροσαρμόζεται, θα μου πείτε αν μπορεί ας κάνει και αλλιώς όταν έρχεται αντιμέτωπο με τον χρόνο και τον θάνατο. Δύο από τα στοιχεία που απασχολούν έντονα και τους χαρακτήρες του βιβλίου.»
Υπάρχει κάποιος χαρακτήρας που ήταν ιδιαίτερα δύσκολο να δημιουργήσετε ;
«Όπως είπα οι χαρακτήρες είναι αυτοί που με καθοδήγησαν. Θεώρησα σημαντικό να τους σεβαστώ και να τους ακούσω. Η πραγματική δυσκολία ήταν να περιορίσω τον δικό μου χαρακτήρα και εγωκεντρισμό και να τους επιτρέψω να αναπτυχθούν ελεύθερα. Αν και επρόκειτο για μυθοπλασία δεν έπαψε να ισχύει ό,τι και στον πραγματικό κόσμο, όπου είναι σημαντικό να ακούμε όλες τις φωνές και απόψεις ανεξάρτητα αν είμαστε απέναντι τους ή αν συμβαδίζουμε.»
Πώς επηρεάστηκε το στιλ σας από άλλους συγγραφείς ή λογοτεχνικά έργα;
«Από την στιγμή που άρχισα να διαβάζω βιβλία (ομολογώ πως αυτό συνέβη αρκετά καθυστερημένα στην ζωή μου και πιο συγκεκριμένα στην εφηβεία) δεν έπαψα να έχω πάντα ένα βιβλίο στην τσάντα μου. Δεν εξαιρώ καμία ή κανέναν συγγραφέα κλασσικό ή σύγχρονο, ελληνόγλωσσο ή ξενόγλωσσο και ως εκ τούτου κανένα ύφος γραφής. Τα στοιχεία που με κρατάνε στις σελίδες τους όμως είναι πάντα τα ίδια. Πρωτίστως η τόλμη να τεθούν αιχμές, ιδέες και αναζητήσεις για τα πανανθρώπινα υπαρξιακά ερωτήματα και για τα προβλήματα της κάθε εποχής. Και φυσικά ο σεβασμός προς την πλοκή και τους χαρακτήρες καθώς η εντιμότητα και η καθαρότητα των προθέσεων της/του συγγραφέα. Η γραφή είναι φυσικά κάτι που εξελίσσεται με τον χρόνο, όπως και εμείς άλλωστε και μας ακολουθεί σε αυτήν την αλλαγή. Θέλω να πιστεύω πως στο μέλλον και στο επόμενο μυθιστόρημα θα μεταβληθεί για να ακολουθήσει τόσο την προσωπική μου μετάλλαξη όσο και τις ανάγκες των ”αγέννητων” ακόμα ηρώων.»
Υπάρχουν συγκεκριμένες λογοτεχνικές επιρροές που έχουν διαμορφώσει την προσέγγισή σας στη γραφή και πως αυτές φαίνονται στο μυθιστόρημά σας;
«Ως συνέχεια της προηγούμενης απάντησης, ο προσδιορισμός συγκεκριμένων επιρροών μου μοιάζει πολύ δύσκολος. Διότι πιστεύω επιπλέον πως η συγγραφή δεν είναι αποτέλεσμα μόνο αναγνώσεως, αλλά μιας ολιστικής προσέγγισης της ζωής που συμπεριλαμβάνει Όλους τους τομείς της, το Ο με κεφαλαίο. Η γραφή είναι η φύση, η ιστορία, η μουσική, η βιολογία, η αστρολογία, η θεολογία, η τεχνολογία, η επιστήμη… κοινώς επί παντός επιστητού… και πέραν αυτού αν θέλετε. Εξυπακούεται, πως κάθε εποχή και τόπος γεννούν τα δικά τους καλλιτεχνικά κύματα και δημιουργούς που τα αντιπροσωπεύουν, θα ήταν όμως ένα είδος έπαρσης να τοποθετήσω τον εαυτό μου, τόσο νωρίς και από το πρώτο βιβλίο δίπλα τους.»
Μπορείτε να προμηθευτείτε το μυθιστόρημα, από τον παρακάτω σύνδεσμο:
Πηγή φωτογραφιών: www.iwrite.gr
Πηγή πληροφοριών: www.iwrite.gr