Το «ναυτιλιακό θαύμα» και η πορεία προς την κορυφή

Written by on 26/09/2020

image_print

Σχεδόν τα τελευταία 50 χρόνια η ελληνική ναυτιλία είναι η πρώτη στον κόσμο. Ο πληθυσμός της Ελλάδας αποτελεί το 0,15% του παγκόσμιου πληθυσμού και η ναυτιλία των Ελλήνων μεταφέρει το 20% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου. Αρκετοί είναι όσοι έχουν γράψει για το ελληνικό ναυτιλιακό θαύμα της μεταπολεμικής περιόδου. Η ιστορία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας του 20ού αιώνα είναι μία ιστορία επιτευγμάτων.

Ο στόλος που διοικούν από την ξηρά οι Έλληνες επιχειρηματίες και στη θάλασσα Έλληνες καπετάνιοι, εντός ενός αιώνα υπερεκατονταπλασιάστηκε φτάνοντας στα 5.000 πλοία το 2019. Την ίδια περίοδο ο βρετανικός στόλος, που ήταν ο μεγαλύτερος του κόσμου το 1900, το 1950, το 1970, και αντικαταστάθηκε από τους Έλληνες μετά, σημείωσε μια διαρκή συρρίκνωση της χωρητικότητάς του μέχρι την εξαφάνισή του τη δεκαετία του 1980. Ενώ, οι ρυθμοί ανάπτυξης του αμερικανικού στόλου, εκτός από την περίοδο του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, και των άλλων ευρωπαϊκών χωρών, σημείωσαν μία διαρκή πτώση.

Οι Έλληνες στη μεταπολεμική περίοδο συγκρότησαν τη μεγαλύτερη ομάδα ανεξάρτητων εφοπλιστών, των οποίων όμως τα πλοία εργάζονταν έξω από την Ελλάδα. Οι Έλληνες ήταν διαχειριστές ελεύθερων φορτηγών πλοίων – αυτό είναι το tramp shipping, τμήμα της αγοράς που λέγεται ελεύθερα φορτηγά. Συνεπώς, διοικούν έναν διεθνή στόλο κάτω από διάφορες σημαίες, μεταφέρουν χύδην και υγρά ξηρά φορτία για τρίτες χώρες.

Κατά τις δεκαετίες 1940 και 1950 οι Έλληνες υιοθετούν τις σημαίες ευκαιρίας και μεταφέρουν φορτία για τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη δυτική Ευρώπη, και ταξιδεύουν στους δρόμους του Ατλαντικού, των ευρωπαϊκών υδάτων, αλλά και του Ινδικού και του Ειρηνικού. Είναι μεταβολές στον παγκόσμιο καταμερισμό των θαλάσσιων μεταφορών που επέφεραν αλλαγές στους εμπορικούς εταίρους και θαλάσσιους δρόμους.

Η χρήση της ελληνικής σημαίας συνεχίζει να αυξάνεται στις δεκαετίες του ‘60 και ‘70 μέχρι την πετρελαϊκή κρίση, στην οποία και οφείλεται η επάνοδος της χρήσης των σημαιών ευκαιρίας. Διότι η χρήση της σημαίας δεν εξαρτάται από τη ναυτιλιακή πολιτική του ελληνικού κράτους, αλλά από τη διεθνή πολιτική και συγκυρία, είτε οικονομική είτε πολιτική.

Αικατερίνη Συμφέρη
Θεολόγος-Εκπαιδευτικός

image_print

CityVibes.gr

Read, Listen, Feel

Current track

Title

Artist


 



Current show

Variety Vibes

18:00 19:59









 



Current show

Variety Vibes

18:00 19:59