Η δεσποτική εορτή της Αναλήψεως του Κυρίου Ιησού Χριστού στους ουρανούς αποτελεί ένα χαρμόσυνο εορτολογικό σταθμό 40 ημέρες μετά την Ανάστασή Του. Η εκκλησιαστική παράδοση αναγνωρίζει το εν λόγω γεγονός ως την ολοκλήρωση της αποστολής του Κυρίου επί γης, ενώ η πατερική τονίζει ιδιαίτερα τον υπερβατικό χαρακτήρα της. Από τον 4ο αιώνα και εξής παρατηρείται σταδιακά ο αυτοτελής εορτασμός της.


Εν ολίγοις:
Ο Κύριος προετοίμαζε τους μαθητές Του για έναν επερχόμενο πρόσκαιρο χωρισμό, καθώς σύμφωνα προς το προκαθορισμένο σχέδιο του Θεού, θα πληρωθούν και θα πραγματοποιηθούν άπαντα γεγραμμένα για τον Ίδιο. Μείζονος σημασίας, έτσι, στάθηκαν οι μεταναστάσιμες εμφανίσεις Του μετά την λαμπροφόρο Ανάστασή Του εκ νεκρών, διότι δεν εγκατέλειψε το ανθρώπινο γένος για το οποίο έχυσε το τίμιο Αίμα Του, αλλά εξακολούθησε να παρουσιάζεται στους μαθητές Του. 

Την τεσσαρακοστή ημέρα, ωστόσο, έλαβε χώρα στο Όρος των Ελαιών η Ανάληψη Του ενώπιον των μαθητών, που παρακολουθούσαν με δέος. Οι τελευταίοι επέστρεψαν αρχικά στην Ιερουσαλήμ χαρούμενοι, δοξάζοντας και συνάμα ευλογώντας Τον και εν συνεχεία αποστάλθηκαν σε ολόκληρο τον κόσμο κηρύττοντας και βαπτίζοντας ρητώς στα έθνη, ότι ο Ιησούς «ανελήφθη εις τον ουρανόν και εκάθισεν εκ δεξιών του Θεού».

Κατά τη θαυμαστή στιγμή οι απόστολοι δεν είχαν πλήρη συναίσθηση της αποστολής τους. Παρόλο που είχαν ζήσει συγκλονιστικά συμβάντα το τελευταίο διάστημα, εν τούτοις δεν είχαν συνειδητοποιήσει την παγκοσμιότητα του κηρύγματος του Ιησού και την πνευματική οικουμενική επανάσταση, ούσα απαλλαγμένη από κάθε μορφή κοσμικής εξουσίας με αποκλειστικό τον διακονικό χαρακτήρα.

Διαβάστε ακόμη:  Η σχέση μας με τον εαυτό μας. Η πιο σημαντική σχέση της ζωής μας


Συμπερασματικά:
Η πεμπτουσία της σωτηρίας και το κεντρικό νόημα της Θείας Αναλήψεως έχει τεράστιες θεολογικές και σωτηριολογικές παραμέτρους για την εκκλησία. Αποτελεί αναμφίβολα το θριαμβευτικό πέρας αφενός της επί γης παρουσίας και της δοξασμένης επανόδου Του και αφετέρου του απολυτρωτικού – σωτηριώδους έργου Του για ολόκληρη την δημιουργία. «Ανελήφθη εν δόξη» για να επιβεβαιώσει την θεία ιδιότητά Του και να στηρίξει έτι περισσότερο τον τιτάνιο αγώνα, που Εκείνος ανάθεσε. Τοιουτοτρόπως, το ανθρώπινο γένος θα επιτύχει την ανάληψη μονάχα στην συνισταμένη πως ζωή είναι ο Χριστός και θάνατος είναι το κέρδος δια της μετανοίας, και επομένως αιωνίας ζωής.

Συμβολική ερμηνεία:
Η ονομασία της γιορτής υποδηλώνει μεταφορικά την ξαφνική εξαφάνιση ενός ανθρώπου που αναχώρησε απροειδοποίητα, καθώς επίσης και το κλοπιμαίο. Μερικά παραδείγματα είναι τα ακόλουθα: «αναλήφθηκε το αρνί», «έγινε της Αναλήψεως». 


Έθιμα:
Είναι ευρέως γνωστή η συνήθεια ανήμερα της Αναλήψεως για την υλοποίηση του πρώτου θαλάσσιου μπάνιου και τη διέλευση μέσα από «σαράντα κύματα», μιας έκφρασης ξακουστής για την μεταφορική της χροιά συσχετιζόμενη με την αντιμετώπιση εμποδίων και δυσκολιών από μια χρονοβόρα κατάσταση.

Αικατερίνη Συμφέρη
Θεολόγος-Εκπαιδευτικός