Παιδιά με αναπηρία: Εκπαιδευτικές δραστηριότητες με θέμα τον κορωνοϊό

Written by on 08/12/2020

image_print

Η επιστροφή στις εκπαιδευτικές δομές προϋποθέτει την τήρηση των βασικών μέτρων προστασίας συμβάλλοντας στη διασφάλιση της ασφάλειας των ατόμων, με απώτερο στόχο τη μείωση των ποσοστών λοιμώξεων, όπως εξακολουθεί και υπάρχει, και τελικώς την εξολοκλήρου απαλλαγή από τον ιό. Καθίσταται, λοιπόν, επιβεβλημένη η τήρηση των κανόνων προστασίας σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα, μαζί και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με αναπηρία. Η συνειδητοποίηση και η κατανόηση της παρούσας κατάστασης είναι μείζονος σημασίας για τα παιδιά που δεν δύναται να αντιληφθούν τη νέα τάξη πραγμάτων και να προσαρμοστούν εύκολα σε αυτή.

Η δέουσα προσοχή στην τήρηση κανόνων

Σε εκπαιδευτικούς, λοιπόν, χώρους επιβάλλεται η τήρηση της δέουσας απόστασης, η αποφυγή ασπασμών, η χρήση του αγκώνα κατά το φτάρνισμα και το βήχα, το εντατικό και σχολαστικό πλύσιμο χεριών, η χρήση αντισηπτικού σε τακτά χρονικά διαστήματα και, φυσικά, επιβάλλεται η άμεση ενημέρωση των αρμοδίων σε περίπτωση αδιαθεσίας και άλλων συμπτωμάτων. Παρακάτω παρουσιάζονται ενδεικτικές δραστηριότητες, οι οποίες συνεισφέρουν στην αναπαραγωγή της κατάστασης και διεκπεραιώνονται με τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνονται στα επίπεδα αντίληψης του κάθε ατόμου. 

Γραφική αναπαράσταση του ιού

Αρχικά, θεωρείται σημαντικό να υπάρξει μία γραφική αναπαράσταση, η οποία θα παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες σχετικά με το τι είναι ο ιός και τα βασικά του γνωρίσματα. Ο ιός περιγράφεται ως ένας “αόρατος επισκέπτης” που μπορεί να εισχωρήσει στον οργανισμό χωρίς τη συνειδητή μας επίγνωση. Τα κεντρικά σημεία εισόδου του ιού είναι το πρόσωπο και τα χέρια. Για το λόγο αυτό συνιστάται η αποφυγή αγγίγματος του προσώπου με τα χέρια, το συστηματικό πλύσιμο των χεριών και η διαρκής χρήση αντισηπτικού. Στο πίνακα μπορεί να ζωγραφιστεί ο ιός και ο άνθρωπος. Στον άνθρωπο απεικονίζεται κάποιες “πύλες εισόδου” στα χέρια, το στόμα και τα μάτια. Οι πύλες αυτές φέρουν το σχήμα του ιού. Διπλά στο πίνακα καταγράφονται τα μέτρα προστασίας που πρέπει να λαμβάνονται για την ασφάλεια των οργανισμών.

  • Πλένω τα χέρια μου
  • Χρησιμοποιώ αντισηπτικό
  • Αποφεύγω την επαφή των χεριών μου με τα μάτια και το στόμα
  • Κρατώ αποστάσεις
  • Χρησιμοποιώ τον αγκώνα μου σε φτάρνισμα ή βήχα

Σε κάθε τήρηση των μέτρων προστασίας το σχήμα των “πυλών εισόδου” αλλοιώνεται, σε σημείο που να μην μπορεί ο ιός να εισβάλει στον οργανισμό. Έπειτα, προτείνεται με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών να ζωγραφίζουν τον ιό σε χαρτόνι και να το κόψουν. Στο τέλος της συγκεκριμένης δραστηριότητας εφίσταται η προσοχή των παιδιών στο εθνικό χάρτη της Ελλάδας.

Κατανόηση σχετικά με την επιδημιολογία του ιού

Κάθε παιδί μπορεί να κολλήσει τον ιό που κατασκεύασε σε μέρη της Ελλάδας, οπού επιβεβαιώθηκαν τα κρούσματα τον Μάρτιο του 2020. Σταδιακά προστίθενται χαρτόνια και στις υπόλοιπες περιοχές που σημείωσαν σταδιακή αύξηση των κρουσμάτων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Περιφερειακή Ενότητα Λάρισας, Καρδίτσας, Πέλλας, Πιερίας, Κοζάνης και Σερρών που μέχρι και σήμερα τα ποσοστά κρουσμάτων παρουσιάζουν μεγάλη άνοδο. Τα παιδιά καλούνται να αφαιρέσουν τα χαρτόνια που φέρουν το σχήμα του κορωνοϊού από πόλεις που δεν κατατρύχονται από τις επιπτώσεις του κορωνοϊού. Εδώ υπογραμμίζεται η σημασία της μείωσης των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων αλλά και της-ακόμα και τώρα- ύπαρξης πιθανοτήτων μόλυνσης από τον ιό. Η αντικειμενική ενημέρωση καθίσταται ιδιαίτερα σημαντική για τα άτομα με (ή και χωρίς) αναπηρία.

“Προσέχω ή είμαι καλά;”

Μια ακόμη δραστηριότητα που προτείνεται είναι το παιχνίδι “προσέχω ή είμαι καλά;”. Στα πλαίσια της εν λόγω δραστηριότητας γίνεται το εξής: Τα άτομα κατασκευάζουν μία ταμπελίτσα με καλαμάκι και χαρτόνι και γράφουν από τη μία μεριά τη λέξη “προσέχω” και από την άλλη τη πρόταση “είμαι καλά”. Στο μεταξύ ο/η εκπαιδευτικός αναφέρει κάποιες καταστάσεις όπως:

  • Κάνω ποδήλατο
  • Χαμογελώ με τους φίλους μου
  • Πειράζω το στόμα μου
  • Γυρνάω σπίτι και βάζω να φάω χωρίς να πλύνω τα χέρια μου
  • Πειράζω τη πληγή στο πόδι μου
  • Πάω για περίπατο
  • Μιλάω με τον παππού και τη γιαγιά στο τηλέφωνο
  • Νιώθω αδιαθεσία και ντρέπομαι να μιλήσω

Στο άκουσμα της κάθε πρότασης το κάθε παιδί πρέπει να επιλέξει μεταξύ του “είμαι καλά” ή “προσέχω”. Η δραστηριότητα αυτή θέτει ως βασικό στόχο την εξάλειψη του φόβου απέναντι στον ιό. Καθίσταται σαφές πως η λήψη βασικών μέτρων δεν περιορίζει τη κοινωνική αλληλεπίδραση, τις καθημερινές συνήθειες και πόσο μάλλον την έκφραση των συναισθημάτων. Επισημαίνεται πως ο ιός δεν μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη στην ικανοποίηση ψυχοκοινωνικών και συναισθηματικών αναγκών των ατόμων με αναπηρία.

Ο κορωνοϊός: Η αόρατη απειλή

Ακόμη, συνίσταται η εφαρμογή μιας δραστηριότητας που διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη κατανόηση του ιού στα πλαίσια ψυχαγωγίας και διασκέδασης. Πιο συγκεκριμένα τα άτομα με αναπηρία πρέπει να έχουν δύο ή τρία καλαθάκια στη διάθεσή τους. Το ένα το φοράνε στο λαιμό λέγοντας ότι προστατεύει το πρόσωπο και το άλλο το κρατάνε στα χέρια. Ξεκινώντας το παιχνίδι, τα άτομα καλούνται να κλείσουν τα μάτια τους και ο εκπαιδευτικός επιλέγει το άτομο που θα αναπαραστήσει στον ιό αγγίζοντάς το στη πλάτη. Το άτομο, λοιπόν, που θα κάνει τον ιό εφοδιάζεται με μπάλες και τα υπόλοιπα άτομα με κλειστά μάτια προσπαθούν να προστατευτούν. Κινούμενοι σε όλο το μήκος της αίθουσας, “ο ιός” προσπαθεί να βάλει τις μπάλες σε καθένα από τα καλαθάκια που κρατάνε τα υπόλοιπα παιδιά ή έχουν κρεμάσει στο λαιμό. Σε κάθε επιτυχή προσπάθεια ζητούν από τα παιδιά να αναφέρουν τα μέτρα προστασία που πρέπει να τηρούνται για την αντιμετώπιση του ιού. Αξίζει να σημειωθεί φυσικά πως έπειτα απολυμαίνονται ή χρησιμοποιούνται ως αντικείμενα μίας χρήσης.

Στο τέλος, προσδίδοντας μια νότα χαράς και ζεστασιάς τα άτομα με αναπηρία καλούνται να ερμηνεύσουν το εξής τραγούδι:

Φοράω τη μάσκα για να βγω

Σε κλειστούς χώρους δεν χωρώ

Το πλύσιμο χεριών μου δεν ξεχνώ

Και αντισηπτικό βάζω στο λεπτό

Σ’ΑΓΑΠΩ και χωρίς να σε ασπαστώ

Η καρδιά μου δεν περιορίζεσαι εδώ

Και σε βήχα, αδιαθεσία πυρετό

Αμέσως τρέχω στο γιατρό

Το χέρι σε βήχα και φτάρνισμα χρησιμοποιώ

Έτσι όπως θα σου δείξω εγώ

Και δεν φοβάμαι τον ιό

Όταν προφυλάσσομαι κατάλληλα απ’ αυτόν

Μαζί θα προσπαθήσουμε τον ιό μας να κερδίσουμε

Από: Μαρία Τσουρέκα

image_print

CityVibes.gr

Read, Listen, Feel

Current track

Title

Artist


Αν σταματήσετε τον player

χρειάζεται η σελίδα refresh

Πατήστε εδώ



Current show









Αν σταματήσετε τον player

χρειάζεται η σελίδα refresh

Πατήστε εδώ



Current show