4 Φεβρουαρίου: Είναι η παγκόσμια ημέρα κατά του καρκίνου και εμείς δεν θα μπορούσαμε να μην τιμήσουμε ανάλογα αυτή την μέρα.

Από τη Διεθνή ένωση κατά του καρκίνου έχει καθιερωθεί η 4η Φεβρουαρίου να είναι αφιερωμένη στο να ενημερώσει τον κόσμο για την πιο διαδεδομένη ασθένεια της σημερινής εποχής. Σκοπός της είναι να δώσει έμφαση στη διαπίστωση ότι μεγάλο μέρος των περιστατικών καρκίνου μπορούν να αποφευχθούν μέσω της πρόληψης και να τονίσει πως μεγάλο μέρος των θανάτων από καρκίνο μπορούν να αποφευχθούν μέσω της έγκαιρης διάγνωσης και της θεραπευτικής αντιμετώπισης. Δυστυχώς κάθε χρόνο χάνουν περίπου 9,6 εκατομμύρια άνθρωποι την ζωή τους από την ασθένεια αυτή. Είναι η δεύτερη κύρια αιτία θανάτου. Για το λόγο αυτό  όλοι μας πρέπει να μην παραλείπουμε το συστηματικό έλεγχο και να προσέχουμε το τρόπο ζωής μας ώστε να μειώσουμε κατά πολύ το ποσοστό των ατόμων που χάνουν την ζωή τους από την ασθένεια αυτή.

Η κύριες αιτίες εμφάνισης καρκίνου είναι το περιβάλλον, η κληρονομικότητα, το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ, ο ανθυγιεινός τρόπος διατροφής, η παχυσαρκία, η έλλειψη σωματικής άσκησης, το χρόνιο και έντονο αίσθημα στρες- άγχος. Όλα αυτά όμως σε συνδυασμό με της αρνητικές σκέψεις, σκέψεις φόβους ότι μπορεί να εμφανιστεί κάποια στιγμή η ασθένεια αυτή σε εμάς ενισχύουν τις πιθανότητες για εμφάνιση κακοήθης όγκου.

Τι μπορούμε να κάνουμε λοιπόν; Πολλά είδη καρκίνου μπορούν να προληφθούν όταν διατηρούμε ένα υγιείς σωματικό βάρος, ασκούμαστε τουλάχιστον μισή ώρα την ημέρα, δεν γεμίζουμε τον οργανισμό μας με χημικές ουσίες όπως το κάπνισμα και το αλκοόλ, δεν εκτιθόμαστε σε περιοχές μολυσμένες με καρκινικές ουσίες  και τέλος το σημαντικότερο είναι όταν έστω και μια ώρα της ημέρα βρίσκουμε χρόνο να ξεκουράζουμε το μυαλό μας από το στρες. Τι εννοούμε με όλα αυτά;

Υγιές σωματικό βάρος για τον καθένα μπορεί να είναι διαφορετικό, αυτό που είναι ίδιο είναι ο τρόπος που διατηρείτε το βάρος υγιές. Δηλαδή η διατροφή πλούσια:

  • σε κορεσμένα λιπαρά ( ζωικά λίπη, βούτυρα)
  • ραφιναρισμένους υδατάνθρακες ( λευκό ψωμί, μπισκότα, γλυκαντικές ουσίες, ζάχαρη) 
  •  μικρή η καθόλου κατανάλωση φρούτων και λαχανικών
  •  η καθημερινή κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων αλκοόλ
  •  οι μεγάλες ποσότητες τροφής σε σύγκριση τις ημερήσιες διατροφικές ανάγκες
  •  η καθιστική ζωή 
Διαβάστε ακόμη:  Καμία μόνη...

Δεν ευνοούν στην υιοθέτηση ενός υγιείς βάρους

Αντίθετα όμως μια δραστήρια ζωή με τουλάχιστον μισής ώρας αεροβιας άσκησης καθημερινα και με διατροφή πλούσια σε: 

  •  Μονοακόρεστα και ω-3, ω-6 λιπαρά οξέα ( ξηροί καρποί , Σολωμός, αβοκάντο, ελαιόλαδο)
  • φρούτα με αντιοξειδωτικές ιδιότητας (μούρα, πορτοκάλια και άλλα εσπεριδοειδή)
  •  φρέσκα λαχανικά με αυξημένες ποσότητες καροτενοειδών ( καρότα) 
  • τρόφιμα ολικής άλεσης ( ψωμί , ζυμαρικά)
  •  περιορισμένες ζωικές τροφές ( κόκκινου κρέατος) 
  •  περιορισμένη κατανάλωση αλκοόλ (1- 2 μερίδες ανά εβδομάδα) 

Ευνοεί στην υιοθέτηση ενός υγιείς βάρους

 Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφερθώ στα άτομα που θεωρούνται ήδη καρκινοπαθής και αντιμετωπίζουν παρενέργειες των χημειοθεραπειών όπως κακή διάθεση και μειωμένη όρεξη, ανορεξία, δυσκοιλιότητα, διάρροια, ναυτία, φούσκωμα, ξηροστομία, αλλαγές στη γεύση. Οι κύριες διατροφικές συστάσεις είναι: 

  • Φάτε όταν έχετε όρεξη 
  • Αποφύγετε τα τρόφιμα με έντονη μυρωδιά
  • Τρώτε μικρές ποσότητες
  • Επιλέξτε φαγητά που σας ανοίγουν την όρεξη και είναι ελκυστικά
  • Καταναλώνεται πολλά υγρά
  • Τρώτε άφθονα λαχανικά και φρούτα αν υποφέρετε από δυσκοιλιότητα
  • Επιλέξτε κυρίως μπανάνα ή μήλο αν υποφέρετε από διάρροια
  • Αποφύγετε όξινα και καυτερά τρόφιμα  

Κλείνοντας θα ήθελα να τονίσω πως είναι πολύ σημαντικό να ενημερωνόμαστε και να προφυλασσόμαστε από τις αιτίες που μπορούν να αναπτύξουν καρκίνο. Ακόμη πολύ σημαντική είναι η έγκαιρη διάγνωση για αυτό μην παραλείπετε τον συστηματικό έλεγχο. Τέλος για όλους αυτούς που παλεύουν να καταπολεμήσουν την ασθένεια αυτή,  να μην τα παρατάνε, να μην χάνουν την αισιοδοξία και το χαμόγελο τους και προπαντός να θυμούνται πως το φάρμακο τους είναι η τροφή τους και η τροφή τους είναι το φάρμακο τους.

Κωνσταντίνου Ουρανία
Διαιτολόγος- Διατροφολόγος ΔΙΠΑΕ Θεσσαλονίκης
Επί πτυχίου