Μνήμη:Προστασία και βελτίωσή της

Written by on 15/06/2020

image_print

Η μνήμη είναι μία εξαιρετικά σημαντική διεργασία του ανθρωπινού οργανισμού. Είναι η ικανότητα να θυμάται κανείς εμπειρίες, γεγονότα, γνώσεις.

Όσο μεγαλώνουμε παρατηρείται μια εξασθένηση της μνήμης, άλλοτε μικρή, με τρόπο που δεν επηρεάζει εμφανώς την καθημερινότητα μας, και άλλοτε μεγαλύτερη και ανησυχητική, με αποτέλεσμα η καθημερινότητα μας να γίνεται δύσκολη. Η ηλικία, ωστόσο, δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που οδηγεί σε μείωση της μνήμης. Όσο πιο γρήγορα αντιληφθούμε την αρνητική τροπή που παίρνει η μνήμη μας, τόσο πιο αναστρέψιμη και αντιμετωπίσιμη γίνεται η κατάσταση. Σε περίπτωση που δεν κινητοποιηθούμε εγκαίρως, πιθανώς να προκληθούν μόνιμες και μη ανατρέψιμες βλάβες.

Παράγοντας που επηρεάζει εξίσου τη μνήμη μας είναι το έντονο και παρατεταμένο στρες. Όταν ο νους είναι μονίμως στρεσαρισμένος και φορτισμένος με αρνητικές και δυσάρεστες σκέψεις, η μνήμη αποδιοργανώνεται. Συνάμα, ένα καταστροφικό γεγονός που ενδεχομένως μας συμβεί, όπως η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, επηρεάζει σημαντικά την μνήμη μας.

Πολλοί άνθρωποι υποφέρουν επίσης, από κατάθλιψη, νιώθουν μόνοι, με αποτέλεσμα να χάνουν τα ενδιαφέροντα και τις ασχολίες τους. Όλη τους η ζωή περιστρέφεται γύρω από το άτομο τους με αποτέλεσμα να μην εκπαιδεύεται ο νους τους και να εξασθενεί η μνήμη τους. Η κακή διατροφή και η στέρηση ύπνου συμβάλλουν με τον τρόπο τους στα χαμηλά επίπεδα μνήμης.

Παρ’όλη την αρνητική τροπή που μπορεί να πάρει η μνήμη, υπάρχουν αρκετές στρατηγικές βελτίωσης της που μπορούν να αναστρέψουν την κατάσταση ή να την καθυστερήσουν:

  • Η συνεχής επιμόρφωση κρατά σε εγρήγορση το νου και εκπαιδεύει τη μνήμη. Παράλληλα, η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας μπορεί να έχει εξίσου θεαματικά αποτελέσματα στη μνήμη μας.
  • Η μουσική, όπως είναι αποδεδειγμένο, ενισχύει την μνήμη και την προσοχή, εκτός από το να προσφέρει χαλάρωση και ψυχαγωγία. Η εκμάθηση ενός μουσικού οργάνου μπορεί να δράσει θετικά στην προστασία της μνήμης μας.
  • <<Νους υγιής εν σώματι υγιεί>>, λέγαν οι πρόγονοι μας και δε θα μπορούσαμε να συμφωνήσουμε περισσότερο. Μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με συχνή σωματική δραστηριότητα μας βοηθούν να θυμόμαστε καλύτερα. Είναι σημαντικό να βάλουμε στην καθημερινότητά μας φρούτα και λαχανικά, καθώς επιβραδύνουν την γήρανση του εγκεφάλου. Η ζάχαρη και οι υδατάνθρακες δεν πρέπει να αποκλείονται από τη διατροφή μας, μιας και αποτελούν ενισχυτικά της μνήμης. Όταν στερούμε από τον οργανισμό μας την γλυκόζη διαταράσσουμε και την ομαλή λειτουργία του. Καλό θα ήταν να αποφεύγουμε τις γρήγορες, συχνές και εξαντλητικές δίαιτες και να μην παραλείπουμε το πρωινό μας.
  • Πέρα από την ισορροπημένη διατροφή, η καλή συναισθηματική μας κατάσταση, χωρίς έντονο στρες, άσχημες σκέψεις και αρνητικά συναισθήματα τροφοδοτεί θετικά τον νου, το σώμα και το πνεύμα.
  • Απαραίτητη για την καλή λειτουργία του οργανισμού και κατ’επέκταση της μνήμης μας είναι και η ξεκούραση του σώματος μας. Ο καλός ύπνος είναι συνεχής και χωρίς διακοπές. Κοιμόμαστε όσο χρειάζεται, ώστε να νιώθουμε ξεκούραστοι και γεμάτοι ενέργεια την επόμενη μέρα.
  • Τόσο το αλκοόλ, όσο και η νικοτίνη και οι ναρκωτικές ουσίες προκαλούν προβλήματα στους κροταφικούς λοβούς που συνδέονται άμεσα με τη μνήμη. Επίσης, η πρόσληψη υπερβολικών ποσοτήτων καφεΐνης ημερησίως οδηγεί σε αρνητικά αποτελέσματα για τη μνήμη μας.

Υπάρχουν και πιο πρακτικές αλλά εξίσου αποτελεσματικές τεχνικές που βελτιώνουν και προστατεύουν τη μνήμη μας. Παιχνίδια γνώσεων, παρατηρητικότητας και μνήμης προσφέρουν μεν ψυχαγωγία, κρατάν όμως, σε εγρήγορση τον εγκέφαλο μας και ”ξυπνάν” τη μνήμη μας. Τέλος, μπορούμε να εντάξουμε στην καθημερινότητά μας την απομνημόνευση ενός αριθμού, μιας ημερομηνίας, μιας διεύθυνσης.

Ιωάννα Πράσσου

image_print

CityVibes.gr

Read, Listen, Feel

Current track

Title

Artist


Αν σταματήσετε τον player

χρειάζεται η σελίδα refresh

Πατήστε εδώ



Current show

Group Therapy

16:00 17:59









Αν σταματήσετε τον player

χρειάζεται η σελίδα refresh

Πατήστε εδώ



Current show

Group Therapy

16:00 17:59