Διαχείριση θυμού και στρατηγικές αντιμετώπισης

Written by on 20/12/2020

Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που πυροδοτείται από καταστάσεις που καταπατούν τα προσωπικά μας όρια, προσβάλλουν την αυτοεκτίμηση και τη νοημοσύνη μας και παραβαίνουν τις προσωπικές μας αξίες ζωής και τους κανόνες που έχουμε θέσει. Σε σωματικό επίπεδο παρατηρείται αύξηση της αρτηριακής πίεσης, ταχυκαρδία, εφίδρωση και συσπάσεις των μυών.

Ο τρόπος με τον οποίο θα επιλέξουμε να αντιδράσουμε σχετίζεται άμεσα με την εκδήλωση των σωματικών συμπτωμάτων και την ένταση με την οποία θα εκδηλωθούν. Μπορούμε να απαντήσουμε με συγκροτημένο τρόπο, με έντονη αλλά ψύχραιμη έκφραση συναισθημάτων ή να ξεσπάσουμε επιθετικά, αποσκοπώντας σε μία έντονη λογομαχία και υψηλούς τόνους. Συνήθως στη δεύτερη περίπτωση καταλήγουμε να προσβάλλουμε το συνομιλητή μας και αποκλινουμε με αυτόν τον τρόπο από την επίλυση του αρχικού προβλήματος. Μεγιστοποιείται η ένταση και ασκούμε κριτική στο άτομο που πυροδότησε το θυμό μας, ενώ θα έπρεπε να επικοινωνήσουμε το συναίσθημα, τις ανησυχίες και τις ανάγκες μας με ήρεμο και δημιουργικό τρόπο. Σε κάθε περίπτωση ο θυμός πρέπει να εκφράζεται και να μην καταπιέζεται διότι μετουσιώνεται σε άλλα αρνητικά συναισθήματα που εάν παραμείνουν για αρκετό διάστημα εγκλωβισμένα θα επηρεάσουν δραματικά τη σωματική και την ψυχική μας υγεία.

Χρειάζεται προσεκτική αξιολόγηση και ακριβής αποτίμηση της σημασίας μιας κατάστασης, ώστε να αποφύγουμε αυτοκαταστροφικές πράξεις ή σκέψεις και να λειτουργούμε με σύνεση και εγκράτεια. Προκειμένου να βοηθήσουμε τον εαυτό μας στη διαχείριση του θυμού μπορούμε να παρατηρούμε κάποια σημάδια όπως την πιο γρήγορη αναπνοή μας, την ένταση στο σώμα μας ή την αυξανόμενη πίεση και ταχυκαρδία. Μπορούμε να παίρνουμε χρόνο και να προσπαθούμε να αναλογιστούμε τον καλύτερο τρόπο έκφρασης και τα πιθανά αποτελέσματα του.

Τέλος πρέπει να αποφεύγουμε συμπεράσματα στα οποία έχουμε καταλήξει αυθαίρετα σχετικά με μία συμπεριφορά ή κατάσταση και να επιλέγουμε να γίνουμε κατανοητοί, χωρίς να ξεφεύγουμε στην ένταση ή τη συχνότητα του θυμού μας. Εάν νιώσουμε φυσικά ότι δεν είμαστε σε θέση να το διαχειριστούμε αποδοτικά, μπορούμε να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό ώστε να μας βοηθήσει να αντιμετωπίσουμε αυτό το αρνητικό συναίσθημα και να το ξεπεράσουμε.

Γιάννης Κυρίτσης


CityVibes.gr

Read, Listen, Feel

Current track

Title

Artist


Αν σταματήσετε τον player

χρειάζεται η σελίδα refresh

Πατήστε εδώ



Current show

Relax In Time

20:00 21:59









Αν σταματήσετε τον player

χρειάζεται η σελίδα refresh

Πατήστε εδώ



Current show

Relax In Time

20:00 21:59