Γιατί αναβάλουμε το γνωστό «από Δευτέρας ξεκινώ διατροφή» και γιατί ξεκινώντας ένα πρόγραμμα διατροφής τα παρατάμε και επιστρέφουμε στις παλιές συνήθειες;

Written by on 21/05/2020

Πολλοί από μας έχουμε πει ένα «πρέπει να ξεκινήσω διατροφή» ή ένα «από Δευτέρας» και πάντα το αναβάλλουμε. Κάποιοι άλλοι πάλι επιχειρούν να εφαρμόσουν μια υγιεινή διατροφή και μετά από κάποιες εβδομάδες ή μήνες επιστρέφουν στις παλιές συνήθειες ανακτώντας ξανά το βάρος που κατάφεραν να χάσουν.

Οι δυο αυτές πράξεις προέρχονται ακριβώς από τα ίδια συναισθήματα που νιώθει/βιώνει το άτομο την δεδομένη περίοδο.

Συνήθως μετά από μια υπερκατανάλωση ενός γεύματος ή μετά από τις γιορτές πολλοί φτάνουν στο σημείο να νιώθουν δυσφορία από το πολύ φαγητό και σταδιακά βλέποντας και την ζυγαριά να ανεβαίνει αριθμούς , λένε « Από Δευτέρα ξεκινώ διατροφή», «από αύριο τα κόβω όλα». Αλλά όση ώρα το λένε άλλη τόση δεν το πιστεύουν. Μπορεί όντως να ξυπνήσουν την επόμενη μέρα και να φάνε σκέτα φρούτα και στην συνέχεα σκέτο φιλέτο κοτόπουλο με σαλάτα και να φτάσουν στο βραδινό λιμοκτονώντας από την πείνα και πέφτοντας με τα μούτρα σε ότι βρουν μπροστά τους για να φάνε. Με κύριο επακόλουθο την αίσθηση τύψεων και της δημιουργίας ενός φαύλου κύκλου.

Από την άλλη πλευρά υπάρχει και ο κόσμος που κατά καιρούς δίνει μάχη με διάφορες μορφές διατροφών – δίαιτες συνήθως καταφεύγοντας σε ειδικούς ή πειραματίζοντας μόνοι τους με εξαντλητικές δίαιτες και έντονη γυμναστική. Οι άνθρωποι αυτοί στοχεύουν στο να φτιάξουν στο σώμα τους, να αυξήσουν την μυϊκή τους μάζα, να χάσουν βάρος, λίπος ή να βελτιώσουν την υγεία τους. Παρόλο που μπορεί να δουν μια μικρή διαφορά στο σώμα τους, στην ζυγαριά τους ή στις βιοχημικές τους εξετάσεις, επαναπαύονται και πολύ σύντομα επιστρέφουν στις παλιές  «κακές» συνήθειες και δημιουργείται ξανά ένας φαύλος κύκλος. Αυτές οι επαναλαμβανόμενες υπότροπες τους οδηγούν στο να πιστεύουν πως δεν είναι άξιοι να μείνουν πιστοί σε ένα υγιεινό τρόπο ζωής. Ακόμη φτάνουν στο σημείο να απεχθάνονται την έννοια διατροφή γιατί πιστεύουν πως τόσο καιρό «στερούνταν» αγαπημένες τροφές χωρίς λόγο.

Πίσω από όλες αυτές τις πράξεις είτε της υποτροπής είτε της αναβολής στο να συνεχίσουν ή να ξεκινήσουν ένα πρόγραμμα διατροφής κρύβεται ο συσχετισμός πόνου – ευχαρίστησης.

Τι εννοώ;

Όλοι οι άνθρωποι καθημερινά αισθάνονται διαφορετικά συναισθήματα. Κάποιες μέρες βιώνουν θετικά συναισθήματα και κάποιες αρνητικά. Άλλες πάλι και τα δυο. Δυστυχώς είναι της φύσης του ο άνθρωπος να εστιάζει στα αρνητικά συναισθήματα όπως είναι το άγχος, ο φόβος, η στενοχώρια ,η απογοήτευση, η αγωνία, η θλίψη, ο θυμός κτλ και να μην αναζητά περισσότερο να νιώσει την χαρά, την αυτοπεποίθηση, την όρεξη, την ζωντάνια κτλ. Τα αρνητικά συναισθήματα επιδρούν στον εγκέφαλο και συγκεκριμένα στον υποθάλαμο και στη συνέχεια στην υπόφυση, επηρεάζοντας πλήρως την έγκριση όλων των ορμονών του σώματος, προκαλούν την έγκριση χημικών ουσιών όπως της αδρεναλίνης, της κορτιζόλης, της υπερβολικής χοληστερίνης, της ινσουλίνη και τη μείωση της θυροξίνης. Όλες αυτές οι ορμόνες εκτός του ότι καταστρέφουν κυριολεκτικά το μεταβολισμό μας, μας οδηγούν στην στροφή προς κατανάλωση «ανθυγιεινών» τροφών πλούσιων σε κορεσμένα λιπαρά και ζάχαρη μετατρέποντας στιγμιαία τα αρνητικά συναισθήματα σε θετικά. Όταν οι ορμόνες αυτές εκκρίνονται σε καθημερινή βάση ο νους συσχετίζει την αίσθηση της ευχαρίστησης μόνο από τη κατανάλωση φαγητού. Το ίδιο όμως συμβαίνει και σε γιορτές όπου υπάρχει ένα χαρμόσυνο γεγονός, ο άνθρωπος έχει συσχετίσει την κατανάλωση άφθονου ποτού και φαγητού με την καλοπέραση, την χαρά κτλ

Από την άλλη πλευρά σε περιόδους όπου ο άνθρωπος είναι σε πρόγραμμα διατροφής οι ορμόνες αυτές εκκρίνονται πάλι, ειδικότερα όταν το άτομο βρίσκεται σε συνεχώς άγχος, στο «τι θα φάει», στο «πόσο» , στο «τι ώρα» , στο «γιατί δεν χάνει βάρος», στο «απαγορεύεται να φάει αυτό και το άλλο». Όλη αυτή η πίεση οδηγεί το άτομο στο να μην απολαμβάνει την υγιεινή διατροφή που κάνει, να μην την θεωρεί σαν μια ευκαιρία να αγαπήσει τον εαυτό του, να τον φροντίσει παρέχοντας του υγεία μέσω της τροφής, αλλά σαν μια «στέρηση» σαν κάτι που του προκαλεί πόνο.

Έτσι λοιπόν όταν ο νους προγραμματιστεί στο με τι θα συσχετίζει το πόνο και τι ευχαρίστηση πολύ δύσκολα τα άτομα αυτά παίρνουν την απόφαση είτε να ξεκινήσουν μια σωστή υγιεινή διατροφή είτε να συνεχίσουν.

Στην σημερινή εποχή είναι απόλυτα λογικό όλος ο κόσμο να περνά από καταστάσεις άγχους , στρες , ανησυχίας , φόβου κτλ λόγο τον πολύ έντονων ρυθμών την ζωής αλλά και των υψηλών απαιτήσεων/ υποχρεώσεων που έχει ο καθένας. Σκοπός μας όμως σε αυτή την ζωή είναι να ζήσουμε!! και να ζήσουμε όσο πιο ευχάριστα μπορούμε. Για να γίνει αυτό πρέπει να εστιάζουμε περισσότερα σε γεγονότα και καταστάσεις που μας κάνουν να αισθανόμαστε πιο πολλές φορές τα θετικά μας συναισθήματα. Δεν είναι κακό. Πολλές φορές νιώθουμε πως είναι κακό να νιώθουμε χαρά ή κακό να κάνουμε κάτι που μας ευχαριστεί. Το κακό είναι να σκοτώνουμε μεταφορικά καθημερινά τον εαυτό μας με ένα σορό αρνητικές σκέψεις και συναισθήματα και να καταπιέζουμε τον εαυτό μας με εξαντλητικές δίαιτες που μόνο κουράζουν.

 Κλείνοντας θα ήθελα να πω, όταν πραγματικά ο άνθρωπος αποφασίσει να δώσει έμφαση στην θετική πλευρά της ζωής τότε θα καταλάβει πως μια διατροφή δεν είναι στέρηση δεν σου στερεί τροφή αντιθέτως μια υγιεινή ισορροπημένη διατροφή σε συνδυασμό με μια μέτριας έντασης άσκησης όπως ένα απλό περπάτημα μπορεί να προκαλέσει έγκριση ενδορφινών, σεροτονίνης. Ορμόνες υπεύθυνες για την καλή διάθεση της αυτοπεποίθησης και για τα συναισθήματα του έρωτα, της αγάπης και της διέγερσης. Μια υγιεινή ισορροπημένη διατροφή είναι φροντίδα για τον εαυτό μας, για να νιώθουμε υγιής, γεμάτοι ενέργεια και φυσικά να είμαστε αρεστή και στο αντίθετο φύλο.

Είναι πολύ σημαντικό να αναζητάμε βοήθεια από  κάποιο ειδικό διατροφολόγο – διαιτολόγο και όχι να εφαρμόζουμε ότι κυκλοφορεί στο διαδίκτυο που κατά 90% στηρίζεται σε «αποτοξινωτικές-εξαντλητικές» δίαιτες.

Η διατροφή δεν είναι «πρέπει να τρώω 100 γραμμάρια από αυτό και αυτό», τα γραμμάρια δεν είναι για όλη την ζωή. Απλά είναι μια εκπαίδευση για να μάθουμε στο σώμα μας πόσο χρειάζεται. Όπως φροντίζεται καθημερινά τον εαυτό σας εξωτερικά( ντύσιμο, μαλλιά , βάψιμο κτλ) έτσι να φροντίζεται και τον εαυτό σας επιλέγοντας να καταναλώνεται τροφές που προάγουν την υγεία στο σώμα σας αλλά και να επιτρέπετε στον εαυτό σας να βιώνει μόνο θετικά συναισθήματα.

Κωνσταντίνου Ουρανία
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος ΔΙΠΑΕ Θεσσαλονίκης
Επί Πτυχίου


CityVibes.gr

Read, Listen, Feel

Current track

Title

Artist



Now On Air

Group Therapy

16:00 18:00






Now On Air

Group Therapy

16:00 18:00