Κάτι που ακούω πάρα πολύ συχνά από αρκετό κόσμο είναι πως μια διατροφή ή δίαιτα, όπως την χαρακτηρίζει ο καθένας, είναι «στέρηση» από το φαγητό. Αυτοί οι άνθρωποι είναι αρνητικοί στην ιδέα το πως μπορεί κάποιος διατροφολόγος να τους πει τι να προσέχουν και τι όχι. Το θλιβερό της υπόθεσης είναι πως οι πλείστοι από αυτούς τους ανθρώπους που αρνούνται είτε να ακούσουν για την διατροφή είτε να προσέχουν, αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας και καταφεύγουν στους γιατρούς και στην κατανάλωση χημικών φαρμάκων για την αντιμετώπιση των ασθενειών τους.

Πρώτο λάθος: Πολλοί νομίζουν πως η έννοια στο άκουσμα δίαιτας και η έννοια υγιεινή διατροφή σημαίνουν δυο διαφορετικά πράγματα. Η αλήθεια είναι πως υπάρχει μια διαφορά μεταξύ των δυο εννοιών, αλλά είναι αλληλένδετες δηλαδή και οι δυο προσφέρουν τα ίδια αποτελέσματα. Πολλές φορές στο άκουσμα δίαιτα, ο ανθρώπινος νους συνδέει το ότι πρέπει για ένα χρονικό διάστημα, ο άνθρωπος να αποφεύγει δηλαδή να στερείται κάποιες τροφές που θεωρούν «παχυντικές» για να χάσουν βάρος . Αυτό οδηγεί το άτομο να αρνείται να μπει σε αυτή την διαδικασία. Τι ισχύει; Κανένα τρόφιμο δεν είναι παχυντικό! Υπάρχουν μόνο τρόφιμα που εμπεριέχουν μεγάλες ποσότητες «κενών» θερμίδων και δεν προσφέρουν θρεπτικά συστατικά που ωφελούν στην υγεία του ανθρώπου. Όταν καταναλώνονται  επανειλημμένα σε μεγάλες ποσότητες αυτά τα τρόφιμα μπορεί να προκαλέσουν αύξηση βάρους αλλά και να εμφανίσουν πολλά προβλήματα υγείας.  Η δίαιτα ναι μεν μπορεί να στοχεύει στην απώλεια βάρους, αλλά με εξειδικευμένο πρόγραμμα διατροφής που έχει σκοπό στο να υπάρχει ένα αρνητικό ισοζύγιο ενέργειας. Δηλαδή ο άνθρωπος να καταναλώνει και να δαπανά λιγότερες θερμίδες ημερησίως από αυτές που το σώμα του χρειάζεται, αλλά να καλύπτονται όλες οι ανάγκες του σε θρεπτικά συστατικά χωρίς να στερείτε κάτι. Η υγιεινή διατροφή από την άλλη όπως το λέει και η λέξη, στοχεύει στην ανάκτηση και βελτίωση της υγείας του ανθρώπου μέσα από ένα πρόγραμμα διατροφής που συμπεριλαμβάνει τροφές που ωφελούν στην υγεία αλλά και ταυτόχρονα επιφέρουν απώλεια βάρους. Επίσης μια υγιεινή διατροφή εκπαιδεύει των άνθρωπο για την σωστή ποσότητα των μάκρο ( υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη) αλλά και μικροθρεπτικών ( βιταμίνες, ανόργανα στοιχεία) συστατικών που χρειάζεται το σώμα του για να λειτουργεί σωστά και αποδοτικά.

Δεύτερο λάθος: Δυστυχώς ο άνθρωπος όπως είπαμε συνδέει αυτές τις δυο έννοιες με την στέρηση. Αυτό γίνεται είτε επειδή του μεταλαμπαδέψαν αυτή την άποψη είτε επειδή είχε προηγούμενες αποτυχημένες προσπάθειες που ουσιαστικά ήταν αποτυχημένες γιατί δεν ήταν πραγματικά έτοιμος συναισθηματικά να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις μια διατροφής. Στέρηση είναι μια λέξη που συνδέεται με πόνο , με αρνητικά συναισθήματα. Οπότε αν συνδέει ο άνθρωπος την διατροφή με κάτι που του προκαλεί πόνο γιατί έμαθε πως το πολύ φαγητό, το πότο κτλ προκαλούν ευχαρίστηση, τότε πολύ δύσκολα θα δεσμευτεί να ακολουθήσει μια δίαιτα ή υγιεινή διατροφή. Τι ισχύει; Το φαγητό είναι το μέσο που μας κρατά στην ζωή, τρώμε για να επιβιώσουμε και όχι επιβιώνουμε για να τρώμε! Τρώμε για να φροντίζουμε τους εαυτούς μας, να έχουμε υγεία , αυτοπεποίθηση, διάθεση , όρεξη. Η διατροφή δεν είναι στέρηση. Είναι φροντίδα. Όπως προσέχουμε και φροντίζουμε τον εαυτό μας εξωτερικά έτσι πρέπει να τον φροντίζουμε και εσωτερικά με το τι τροφές του προσφέρουμε.

Διαβάστε ακόμη:  18 σούπερ fit πρωινά για να κρατήσεις τη σιλουέτα σου

Τρίτο λάθος: Οι κυριότεροι λόγοι που εμφανίζεται οποιαδήποτε αρρώστια σε έναν άνθρωπο είναι πρώτα οι αρνητικές σκέψεις – συναισθήματα δηλαδή το στρες, το άγχος , αισθήματα μίσους, εγωισμό, καταπιεσμένες σκέψεις κτλ, και δεύτερο η κακή διατροφή σε συνδυασμό με καθιστική ζωή. Συνήθως ο ένας λόγος συμπληρώνει τον άλλο γιατί πολλές φορές μια κακή διατροφή δημιουργείτε από τις  αρνητικές σκέψεις και τα συναισθήματα που βιώνει ο άνθρωπος την δεδομένη στιγμή. Το πως τρεφόμαστε και το τι σκεφτόμαστε για το φαγητό αλλά και γενικότερα για την ζωή μας αντανακλάτε στο σώμα και την υγεία μας. Πολλοί ρίχνουν ευθύνες στα γονίδια ως λόγο που εμφανίστηκε κάποια ασθένεια σε αυτούς. Τι ισχύει; Τα γονίδια μπορεί να παίξουν ένα ελάχιστο ρόλο στην εμφάνιση πχ σακχαρώδη διαβήτη όταν το άτομο προσέχει καθημερινά την ποσότητα ζάχαρης που καταναλώνει και γενικά την διατροφή του αλλά και όταν αθλείται, χωρίς να σημαίνει πως στερείτε. Σε αντίθεση με ένα άτομο που δηλώνει ότι έχει γονίδια να εμφανίσει διαβήτη αλλά δεν προσέχει καθόλου την διατροφή του και φταίει τον παράγοντα κληρονομικότητα. Η λύση του προβλήματος όμως δεν είναι μόνο οι επισκέψεις σε γιατρούς και η καταπόσει διαφορών φαρμάκων, που «σκεπάζουν» προσωρινά το πρόβλημα.

Συμβουλή της Ράνιας: Κάθε αρχή είναι δύσκολη σε οτιδήποτε κάνουμε στην ζωή μας είτε αυτό είναι μια δίαιτα- διατροφή είτε είναι μια δουλειά! Πρέπει να είμαστε αποφασισμένη και να εστιάζουμε το μυαλό μας στο τι θέλουμε να επιτύχουμε. Δηλαδή ο καθένας αποφασίζει να ξεκινήσει μια δίαιτα-διατροφή για τους δικούς του λόγους είτε είναι η απώλεια βάρους είτε είναι για την υγεία του, όταν σκεπτόμαστε καθημερινά τον στόχο που θέλουμε να επιτύχουμε με αυτή την πράξη τότε πιο εύκολα μένουμε πιστοί στο πρόγραμμα μας. Να ξέρετε ότι για να  αποθηκευτεί μια νέα συνήθεια στο υποσυνείδητο μας και μετά να μην την βλέπουμε ούτε αγγαρεία ούτε στέρηση, πρέπει να την τηρούμε σε επανάληψη για αρκετό καιρό. Οπότε καλλιεργούμε την υπομονή και την θέληση μας. Μην ξεχνάμε η διατροφή δεν είναι στέρηση είναι φροντίδα!

Κωνσταντίνου Ουρανία
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος ΔΙΠΑΕ Θεσσαλονίκης
Επί Πτυχίου