Εδώ και περισσότερο από μια εβδομάδα μένουμε σπίτι και μετακινούμαστε μόνο για ψώνια στις υπεραγορές, για φαρμακείο και για την δουλειά μας. Όπως ξέρουμε με βάση τα μέτρα που πάρθηκαν λόγο της ραγδαίας αύξησης των κρουσμάτων του κορωνοιού, καλούμαστε να παραμένουμε στα σπίτια μας και να ακoλουθούμε τους κανόνες υγιεινής έτσι ώστε να σταματήσει σύντομα η εξάπλωση του ιού και να επανέρθουμε σταδιακά πίσω στην ρουτίνα μας.

Η παραμονή μας στο σπίτι δεν είναι και τόσο εύκολη. Πολύ από μας καταφεύγουμε στην αύξηση των ποσοτήτων στα γεύματα μας, στην καταφυγή κακών επιλογών και στην συνεχής ενασχόληση στο τι θα φάμε. Καραντίνα δεν σημαίνει τρώμε ανεξέλεγκτα γιατί μας επέβαλαν να μείνουμε σπίτι. Αντιθέτως είναι μια ευκαιρία να ενισχύσουμε την αυτοσυγκράτηση μας, να βελτιώσουμε την συναισθηματική και σωματική μας υγεία και να ανακαλύψουμε ενδιαφέροντα τα οποία μπορούμε να ασχοληθούμε μέσα στο σπίτι.

Αναμφισβήτητα, είναι μια περίοδος όπου όλοι βιώνουμε μια ψυχολογική επιβάρυνση. Είτε λόγο ότι δεν ήμασταν συνηθισμένη να καθόμαστε τόσες ώρες σπίτι είτε λόγο άγχους και στρες για το τι θα γίνει με τον  ιό. Λανθασμένα πρέπει να θεωρούμε πως μόνη μας «συμπαράσταση» και «ασχολία» είναι να τρώμε. Δεν είναι λύση να εκτονωνόμαστε στο φαγητό. Λύση είναι να τρώμε συνειδητά και υγιεινά για να διατηρήσουμε την καλή φυσική μας κατάσταση και υγεία.

Πως μπορούμε να τα πετύχουμε καλή φυσική κατάσταση και εξασφάλιση την υγείας μας, ώστε να αποφύγουμε την αύξηση του βάρους και την εμφάνιση άλλων προβλημάτων (αύξηση χοληστερίνης, αύξηση σακχάρου κτλ) ;


1. Μαθαίνουμε να διαχωρίζουμε την συναισθηματική πείνα από την πραγματική

Πως; η συναισθηματική πείνα εμφανίζεται ξαφνικά και πρέπει να ικανοποιηθεί άμεσα. Τροφές που είναι επιθυμητές είναι τα γλυκά, οι πίτσες, τα πατατάκια κτλ. Προέρχεται από αρνητικά συναισθήματα όπως η βαρεμάρα και συνήθως η κατανάλωση της τροφής δεν σταματά ακόμη και αν νιώσουμε χορτάτη. Αντίθετα η πραγματική πείνα εμφανίζεται σταδιακά, μπορεί να περιμένει, επιλέγονται πιο ευέλικτα οι τροφές που θα καταναλωθούν και σταματά όταν νιώσουμε χορτάτοι. Επίσης προέρχεται από την αίσθηση του στομαχιού μας πως χρειάζεται τροφή

  • Δεν ανοιγοκλείνουμε το ψυγείο επειδή δεν έχουμε τι να κάνουμε, αντιθέτως βάζουμε μια ταινία, διαβάζουμε ένα βιβλίο που μας αρέσει, παίζουμε ένα παιχνίδι στον υπολογιστή, παίζουμε με τα παιδιά μας, βάζουμε να κάνουμε γυμναστική στο σπίτι, μιλάμε στο τηλέφωνο με φίλους. Οτιδήποτε το οποίο θα απασχολήσει το μυαλό μας
  • Τρώμε  ένα πλούσιο πρωινό, που θα συμπεριλαμβάνει  μια μερίδα αμυλούχες τροφές ολικής άλεσης για περισσότερη φυτική ίνα (κάνει το φαγητό πιο χορτάτο) ,1-2 φρούτα για περισσότερες βιταμίνες, μικρή ποσότητα μονοακόρεστα λίπη όπως ξηροί καρποί, ταχίνι, φυστικοβούτυρο και ένα γαλακτοκομικό προϊόν.
  • Καταναλώνουμε ένα σνακ κάθε 2-3 ώρες. Επιλέγουμε 4-5 αποξηραμένα φρούτα, 3 κράκερ, 3-4 ρυζογκοφρέτες, 2 μπισκότα digestive, μια χούφτα ξηρούς καρπούς, 1 ποτήρι φυσικό χυμό, 1 μπάρα δημητριακών, 1 κυπελάκι γιαούρτι με μέλι , ζελέ χωρίς ζάχαρη, φρουτοσαλάτα με 2-3 φρούτα εποχής
  • Μαγειρεύουμε το μεσημεριανό μας. Επιλέγουμε το μισό μας πιάτο να αποτελείτε από λαχανικά, μαγειρεύουμε το κρέας μας είτε στον φούρνο με πολύ λίγο ελαιόλαδο είτε στην σχάρα και αφαιρούμε όλο το ορατό λίπος. Το συνοδεύουμε με μια μερίδα αμυλούχου τροφίμου. Εναλλακτικά επιλέγουμε την κατανάλωση οσπρίων ή λαδερών, βοηθούν στην κινητικότητα του εντέρου.
  • Αποφεύγουμε τις μεγάλες ποσότητες αλατιού αφού επιφέρουν κατακρατήσεις. Μπορούμε να αντικαταστήσουμε το αλάτι στο φαγητό μας με ποικιλία βοτάνων όπως το κάρυ το τσίλι ο σκόρδος, πιπέρι
  • Δεν ξεχνάμε να καταναλώνουμε νερό ή  ροφήματα όπως πράσινο τσάι, μέτριες ποσότητες καφέ
  • Το βράδυ δεν τρώμε καθώς βλέπουμε τηλεόραση, επιλέγουμε ένα ελαφρύ γεύμα όπως μια τορτίγια με γαλοπούλα, τυρί κρέμα και λαχανικά.
  • Προσέχουμε την κατανάλωση αλκοόλ, 1-2 μερίδες είναι επιτρεπτές

2. Κοιμόμαστε επαρκώς τουλάχιστο 7-8 ώρες καθημερινά

Κλείνοντας, μπορεί η ιδέα να κολλήσουμε κορωνοιό να μας φοβίζει αλλά πρέπει να μας φοβίζει πιο πολύ η ιδέα να αυξηθεί το βάρος μας και να επιφέρει αρνητικές συνέπειες στον οργανισμό μας. Μένουμε σπίτι λοιπόν και προσέχουμε την διατροφή μας και την υγεία μας. Δεν μένουμε σπίτι και βρίσκουμε δικαιολογία για να πέσουμε με τα μούτρα στο φαγητό. Να θυμάστε όλα ξεπερνιούνται σύντομα θα ξανά κυκλοφορούμε έξω συνεχίζοντας την ζωή μας. Πρέπει να είμαστε υγιής.

Κωνσταντίνου Ουρανία
Διαιτολόγος – Διατροφολόγος ΔΙΠΑΕ Θεσσαλονίκης
Επί Πτυχίου